Zelfcompassie training

Zelfcompassie training (MSC)
8-weekse training in Utrecht

– Van (zelf)kritiek naar (zelf)compassie –

Je hoofd zit vol met gedachten; je ervaart een stress gevoel; je hebt het gevoel dat je niet mooi of niet goed genoeg bent; je hebt het idee dat je altijd meer moet doen; of je bent kritisch naar jezelf toe?

Je bent op zoek naar rust; acceptatie; vriendelijkheid voor jezelf en anderen (juist ook op moeilijke momenten); verbinding met jezelf en anderen; liefdevol omgaan met (fysiek) lijden; of motivatie vanuit vriendelijkheid in plaats van kritiek?
Momenteel biedt Centrum voor Compassie de ‘Mindfulness en Zelfcompassie’ (MSC) training voor particulieren aan in de vorm van een 8- weekse groepstraining.

Wat als we met onszelf zouden omgaan zoals we met een goede vriend of vriendin omgaan, ook wanneer we het moeilijk hebben? Dat is precies wat mindfulness en zelfcompassie training je leert”

– Christopher Germer –

Tegenwoordig vinden we het vaak makkelijker om compassie (mededogen, vriendelijkheid) te hebben voor anderen dan voor onszelf. Gelukkig kunnen we door middel van mindfulness en compassie beoefening compassie geven aan anderen én onszelf. Bovendien kan mindfulness en (zelf)compassie door iedereen geleerd worden.

‘Mindfulness en Zelfcompassie’ training stelt ons in staat om: onszelf te waarderen; te leven vanuit onze kernwaarden; onszelf te motiveren door middel van vriendelijkheid, in ons werk of daarbuiten; onszelf te accepteren zoals we zijn; onze menselijke imperfecties te erkennen; ons met heel ons hart te verbinden met onszelf en anderen; en om echt ons authentieke zelf te zijn. ‘Mindfulness en Zelfcompassie’ training sterkt ons op emotioneel gebied en vergroot onze veerkrachtigheid.
Mindfulness en zelfcompassie training is niet egocentrisch. Het zorgt juist voor een grotere openheid en meer mededogen naar anderen toe en voor een gezonde relatie met jezelf en anderen. Mindfulness en zelfcompassie vormen samen een moedige houding die opstaat tegen lijden, inclusief het lijden dat we onszelf onbewust aandoen door middel van zelf-kritiek, isolement en over-identificatie (helemaal opgaan in ons lijden).

Mindful Self-Compassion (MSC) is een wetenschappelijk onderbouwd, 8-weeks trainingsprogramma, gebaseerd op het vernieuwende onderzoek van Kristin Neff en de klinische expertise van Christopher Germer. De Mindfulness en Zelfcompassie training leert deelnemers om met vriendelijkheid, zorg en begrip te kunnen reageren op moeilijke momenten in hun leven. Snel groeiend onderzoek toont aan dat de mindful zelfcompassie beoefening sterk geassocieerd wordt met emotioneel welbevinden; minder stress, angst, depressie en het uit de weg gaan van emoties; het ervaren van meer sociale verbondenheid, tevredenheid over het leven en geluk; het versterken van gezonde gewoonten (zoals een evenwichtig voedingspatroon en voldoende beweging); meer compassie voor jezelf en anderen; en bevredigende persoonlijke relaties. In een onderzoek naar het effect van de Mindfulness Zelfcompassie training bleek dat deze welzijnseffecten een jaar na afloop van de training nog aanwezig waren  En mindfulness zelfcompassie beoefening is makkelijker dan je denkt.

De ‘Mindfulness en Zelfcompassie’ training omvat:
– Een kennismakingsgesprek (gratis)
– Één sessie van 3 uur en zeven sessie van elk 2 uur en 45 minuten
– Een 4-uur durende mini-retraite
– Mp3’s van de meditaties en een werkboek
– Koffie, thee en koekjes tijdens de bijeenkomsten

Twee trainers gedurende de hele training: Marlie van de Kerkhof en Mabeth Ciurans.

Ervaring met mindfulness of meditatie is niet verplicht om deel te nemen aan de training.