Zelfcompassie

Zelfcompassie training (Mindful Self-Compassion, MSC)
8-weekse training in Utrecht

– Van zelfkritiek naar zelfcompassie –

Wellicht zit je hoofd vol met gedachten; ervaar je een stress gevoel; heb je het gevoel dat je niet mooi of niet goed genoeg bent; heb je het idee dat je altijd meer moet doen; of word je vergezelt door een stem die je de hele dag door van kritiek voorziet…

Dan is het heel goed mogelijk dat je zoekt naar rust; acceptie; zelfcompassie; meer tevredenheid, genieten en geluk in je leven. Wellicht zoek je naar manieren om met meer vriendelijkheid met jezelf en anderen om te gaan (ook wanneer dingen niet gaan zoals je wil). Of is er een verlangen naar meer verbinding met jezelf en anderen. Als je fysiek of emotioneel lijdt, vraag je je wellicht af hoe je hier liefdevol mee om kunt leren gaan? En zou het geen opluchting zijn als je jezelf niet meer bekritiseert maar juist aanmoedigt en motiveert?








 

 

Wat als we met onszelf zouden omgaan zoals we met een goede vriend of vriendin omgaan, ook wanneer we het moeilijk hebben? Dat is precies wat mindfulness en zelfcompassie training je leert”
– Christopher Germer


Tegenwoordig vinden we het vaak makkelijker om compassie (begrip, vriendelijkheid) te hebben voor anderen dan voor onszelf. Gelukkig kunnen we door middel van mindfulness en compassie training, compassie leren geven aan onszelf én anderen. En het goede nieuws: mindfulness en (zelf)compassie kan door iedereen geleerd worden.

Mindfulness en zelfcompassie training stelt je in staat om:
– Jezelf te leren waarderen (in plaats van te vergelijken met anderen); 
– Jezelf te accepteren zoals je bent;
– Je menselijke imperfecties te erkennen;
– Jezelf te leren motiveren met vriendelijkheid (in ons werk en daar buiten);
– Echt jezelf te zijn;
– Verbondenheid te ervaren met jezelf en anderen.
– Te leven vanuit datgene dat er het meest toe doet voor jou;
– Te genieten van een gelukkiger leven.

Mindfulness en zelfcompassie training versterkt je op emotioneel gebied en vergroot je veerkrachtigheid om met uitdagingen om te gaan. Je leert anders omgaan met moeilijkheden en weerstand, waardoor je steeds meer vrede en geluk ervaart.

Mindfulness en zelfcompassie training is niet egocentrisch. Het zorgt juist voor meer openheid en compassie voor anderen. Het draagt aanzienlijk bij aan een gezonde relatie met jezelf en anderen. Door het cultiveren van mindfulness (opmerken wat je ervaart) en zelfcompassie (vriendelijk reageren op moeilijkheden) ontwikkel je een moedige houding, waarmee je actief je lijden vermindert. Dit gaat ook over het lijden dat we onszelf onbewust aandoen, door middel van zelfkritiek, isolement (terugtrekken) en over-identificatie (helemaal opgaan in je lijden of je gedachten daar over).

Mindful Self-Compassion (MSC) is een wetenschappelijk onderbouwd 8-weekse training, gebaseerd op het vernieuwende onderzoek Kristin Neff en de klinische expertise van Christopher Germer. De MSC training leert deelnemers om met vriendelijkheid, zorg en begrip te kunnen reageren op moeilijke momenten in hun leven. Snel groeiend onderzoek toont aan dat mindful zelfcompassie beoefening sterk geassocieerd wordt met emotioneel welzijn; minder stress, angst, depressie of het vermijden van emoties; het ervaren van meer sociale verbondenheid; tevredenheid over het leven en ervaren van geluk; het ontwikkelen van gezonde gewoonten (zoals voldoende beweging en een evenwichtig voedingspatroon); meer compassie voor jezelf en anderen; en bevredigende persoonlijke relaties. In een onderzoek naar het effect van de Mindful Zelcompassie training bleek dat alle welzijnseffecten een jaar na afloop van de training nog aanwezig waren. 
We kunnen mindfulness en zelfcompassie echt ontwikkelen in ons leven en de training geeft je praktische handvatten om dat in je dagelijkse leven te gaan doen.

De Mindful Zelfcompassie training omvat:
– Een kennismakingsgesprek (gratis)
– Één sessie van 3 uur en zeven sessie van elk 2 uur en 45 minuten
– Een 4-uur durende mini-retraite
– Mp3’s van de meditaties en een werkboek
– Koffie, thee en koekjes tijdens de bijeenkomsten
– Begeleiding door erkend MSC trainer Marlie van de Kerkhof (tijdens de sessies en daar buiten).

Ervaring met mindfulness of meditatie is niet verplicht om deel te nemen aan de training.